Translate

Kolmapäev, 8. juuli 2015

Mida näitas koormustest?

Jõudis kätte kauaoodatud koormustest, tundsin kuidas vererõhk on laes, sest ootan veel paari asja siin elus, mis nädala jooksul peaks saama lahendatud.

Muidugi mõõdeti rõhku ja ülemine oli 149!!!! Alumine normis..arst ilmselt teab, et 5 minuti pärast tuleb uuesti mõõta, sest siis oli 120/90 :))) Arvas, et sain valge kitli sündroomist üle ja rahunesin maha.
Aga mis siis täna välja tuli? Kaal on päris kobedasti langenud, sest ma olen 176 cm pikk ja täna näitas kaal juba 61,6 kg (5 nädalat tagasi olin 4 kg raskem.. ja eelmisel aastal koormustestil 63,5) Rasvaprotsent on endiselt 22% nagu iga kord. Nii, et ei lange ma ei üles ega alla. Sportlaste tabeli järgi olen ma viimases normi piires, kuid harrastajana on see number väga okei! Numbrite järgi olen jooksudeks ideaalses vormis

Ka kopsumaht on taas tõusnud, sest paar aastat tagasi oli mul mükobakter ja sellised asjad siis langes see kohutavalt, aga Norra õhk on positiivselt mõjunud ja nüüd on see näit jälle 4,60 liitri peal, mis on 108%. Eelmisel aastal oli see näit 4,33 liitrit.
Veri on mul viimase poole aastaga kõvasti kosunud ja verest ei leia üldse mingein halbu asju, seda enam, et aastaid madalal olnud hemoglobiin on tõusnud lausa 136 peale, mis on juba hea hemoglobiini teises osas (norm 118-150). Minu jaoks on see suur areng, sest ma nüüd ei teagi miks mu veri aastaid nii halb oli... Arvatavasti mitu aastat väärravi tegi ka oma töö...

Mis on aga ülisuur hüpe on VO2max, mis eelmine aasta oli 51,6, siis see aasta on see lausa 56,8! Suusatajatel pidi olema 60. Eesmärk olemas...
Kes veel ei tea, mis on VO2max, siis see on hapniku suurim kogus, mida organism suudan intensiivse pingutuse ajal tarbida. Mina oma poolkõvade kopsudega olen taas õigel teel ja trennis hingamine on ülitähtis! Sest ka viimane kord kästi mul nüüd terve aasta kontrollida oma hingamist. Tundub, et toimis!

Mis oli seekord veel teisiti? Kui eelmine aasta oli mu anaeroobne lävi 12/km tunnis, siis seekord tuli välja, et olen jälle paremaks saanud ja lävi on 14 km/h ehk alles 4:16min/km lähen anaeroobsesse. Laktaadid olid ka korras, 10 km/h oli see 1,5 ja 12 km peal 2, aga seal 14 km peal läks laktaat üles ja jõudsin veel 15 km/h joosta ühe minuti. Märkuseks et kõiki kiiruseid joosti 2 minutit, alustati nii et 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15 km/h. Järgmise aasta eesmärgiks pandi, et suudaksin 16ni välja venitada. Teen ikka edasi nii nagu jaksan ja niipalju kui olemine lubab :)
Taastumine ka korras, nii et võib siin hagu anda küll.

Väike muudatus tuli pulsitsoonidesse siiski. Kuna mu aeroobne võimekus on paranenud, siis pean trenne nüüd tegema natuke madalama pulsiga, et saavutada seda maksimumefekti. Kõik tsoonid on toodud 10 lööki allapoole, et ikka areng parim oleks. Muidugi on vahe suht minimaalne! 2 aastat tagasi oli mu anaeroobne lävi 128!!!! (praegu 176). Ei tee nalja, sest vastupidavust tegin 114-139 pulsiga enam vähem. Süüdistan jälle mingeid valesid rohte. Hiljem nad just sellepärast mul ära võetigi..
Maksimum pulss on mõlemal korral olnud 186, võistlustel on see 194. Lindil on see minu jaoks ulme, sest eest on mask, juhtmed ja keegi samal ajal hoiab kätt kinni, et laktaati võtta..

Panen siia oma tsoonid
2014:

 2015:


Nüüd tuleb selle järgi vaid hakata tegema, sest nagunii peab olema rohelises tsoonis 80-90% trennidest. Korra nädalas või kahe nädala jooksul teen intensiivses aeroobses kas tempotrenne või fartleki. Mõnikord sekka ka mäkkejookse :)
Seekord pean ühe rattakorra ära võtma ja jätma selle 1 korrale nädalas ning asendama selle ka nädala sees pika jooksuga ehk kuni 90 min jooksuga. Nädala lõpus pean jooksma kas kuni 120 min või tegema pika 150min rattasõidu. Kuna SEB poolmaratonini on tegelikult veel LAUSA 2 kuud aega, siis on aega veel uue plaani järgi teha. Sellepärst see sellel aastal ka nii hilja peale jäi... 21,1 km tempo peaks jääma sinna 4:30 juurde. Hetkel tundub suht keeruline see variant, aga never say never. Olen näinud koormustestide positiivsed efekte koguaeg enda peal ja ilmselt ma ilma nendeta jookseks ikka veel 8 min/km edasi :D Ühe kuu nüüd võtan veel Wellwoman Sporti ja Panangini, et süda ikka supleks rõõmust kaaliumis ja magneesiumis. Kindlasti mitte neid võtta kui otsest vajadust pole. Minu süda vajab lihtsalt neid oma liigse adrenaliini pärast rohkem :)

Lõpetuseks tahan öelda, et palun kallid inimesed! Kes vähegi võistleb või tahab läbida mingi distantsi, siis palun minge testi tegema! Kasvõi seda kõige lihtsamat. Pole midagi paremat kui trenni teha teadmises, et süda on korras ja kõik funktsioneerib nii nagu peab... 

Lõppu pilt ka, et kui RASKE oli see Pühajärve ikka..jumal jumal.. Selle järgi oleks võinud arvata, et mu aeroobne sai esimese 200 meetriga läbi :D
Foto: Margus Lill
 

7 kommentaari:

  1. Mu arust näed pildil väga ok välja. Tekkis küsimus ka lugedes: mismoodi sa trennis siis hingad?(et õigesti oleks) :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma hingasin peale neid kopsudeprobleeme koguaeg hästi pinnapealselt ja tekkis see koormusastma, aga siis Nad käskisid rohkem nii hingata, et aeglaselt sügavalt sisse ja tugeva inertsiga välja, just pingutades. Enne oli hingamissagedus hästi sage, aga nüüd kopsud on selle selgeks saanud, et sisse välja peab sügavamalt käima ja mitte nii tihti. Kergemas trennis ma muidugi hingan ikka sügavalt sisse ja sügavalt välja (rahulikult). Kindlasti kõik jooksevad enda moodi, aga lihtsalt mul oli see kopsupilt seal testil jube kole paar korda (kopsumahu kõverjoon).

      Kustuta
  2. Kus kohas sa koormustestil käisid? :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma käin Tartu Vomaxis tegemas koguaeg. Sealt antakse terve lehekülje jagu soovitusi ka kaasa, Kliinikumi omas kogemusi pole... Iga aasta samas kohas käia on juba sellepärast hea, et nad näevad siis mis muutunud on :)

      Kustuta
  3. Tere,
    sattusin juhuslikult Sinu blogi peale ning enam ei lahkunudki! :)
    Küsimus tekkis mul aga dieedi osas - milline su toiduvalik välja näeb? Kas lihtsalt hoidud suhkrust, valgest jahust jne. või midagi enamat?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere! Tore kui on midagi lugeda :) Joon palju pressitud mahlasid, palju puuviljasmuutisid kookospiimaga (18%). Üldiselt söön liha ja kõike sellist ikka, aga lihtsalt kõik piimatooted on väljas (kookospiim ka kohvi peale), jahudest tarbin ainult rukkijahu, kuigi seda ka nii, et asjad peavad olema siis kääritatud sellest rukkijahust (nagu näiteks see ökoleib ilma pärmi ja suhkruta). Suhkur on ka kõik väljas (ei tarbi ka kastmeid kuhu on lisatud juurde suhkurt, nt ketšup). Veini siiski lubati juua :) Ilmselgelt mingit sellist, mis pole väga magus... Lisaks ei tohi süüa ka kaera ja täistera tooteid ehk siis tõepoolest on menüüs ainult rukkijahuga tehtud asjad. Aga kõik liha, riis, supid on ikka sees menüüs ja nälga ei jää :) Magusaisu kustutamiseks olen söönud vahel datleid, aga need mahlad vist teevad oma töö, sest otseselt mingit kooki või kommi ei taha. Endalegi üllatuseks võin vaadata kuidas keegi õgib kõrval neid, aga endal ei tekita tundeid :D

      Kustuta