Translate

laupäev, 13. juuni 2015

Kui palju on palju ja kauaoodatud küsimused/vastused

Minult küsitakse PIDEVALT, et miks sa teed niipalju kui midagi valutab. Ja nüüd siis kauaoodatud küsimused-vastused, mida on nii palju küsitud...


Küsimus: Miks sa ei jookse nii kiiresti nagu varem (a'la 12-13 aastat tagasi)?
Vastus: Vot sellepärast ei jooksegi, et tookord olin ma nagu ironman, kes kunagi ei jahtunud. Noor ja null stressiga (mis tervist tapab). Jooksmine oli mu ainus väljendusviis ja kuna mu hemoglobiin ületas norme, siis polnud mul mingi probleem joosta 10 km seal 45 kanti või 21 km 1:31ga. Elu on oma töö teinud ja ma ei viitsi igapäev joosta enam tunnete jahutamiseks 30 km päevas :D
 
Küsimus: Miks sa ei ole enam nii peenike nagu varem?
Vastus: Ma ei tea, kas sellele üldse peab vastama, sest see on nii ajuvaba küsimus, aga tagant järgi arvatakse, et oli üldse kilpnäärmega seonduv probleem, kus mu kaal kahanes ülikiirelt koos trenni ja toitumisega sinna 52-53 kg piriimaile (pikkus 176cm). Praegu olen ma 63-65 kg, see tähendab seda, et mind väga ei huvita, kas keegi arvab, et ma olen paks või teemad.

Küsimus: Vahepeal olid Sa paksem kui praegu, et miks?
Vastus: Jumal kuidas mind ajab närvi kui keegi ütleb, et Sa oled juurde võtnud. Esiteks: SEE POLE KELLEGI PROBLEEM VÕI ASI! Teiseks: inimesed, kas te vahel üldse mõtlete enne kui midagi ütlete? Kas Te vahel mõtlete, et inimesel on mõni terviseprobleem näiteks, et miks ta ei saa alla võtta nii nagu teised vms? On olemas nii südame kui hormonaalprobleeme ja palju muud, miks inimesed on trullakamad kui teised, see ei õigusta seda küsimust, vaid viib inimesed stressi, seda enam, et nad ei saa sinna midagi parata. Minul läks keskkooli lõpus kilpnäärme näit ainult tibatilluke üles, aga see mõjutas mu elu nii, et võtsin paari kuuga 10kg juurde, enamasti loksusin veest, mis kuidagi välja minna ei tahtnud. Magasin lihtsalt terved koolipäevad ja kui jõudsingi kooli, siis pärast kooli ikka magasin õhtuni. Null energia = null energiakulutamist ja jõudu üldse midagi teha = kaalutõus. Kui inimesel on jaksu midagi teha, siis kindlasti ta ei võta laksust juurde kohe. Kui inimene ei liigu, siis tuleb see üsna kiirelt. Minu probleem kilpnäärmega oligi see, et ma ei jõundud midagi enam teha, aga isu oli veel hullem. Kokkuvõttes oleks ju võinud end rohkem piirata, aga ei olnud ka jaksu selle jaoks. Söök ja uni olid olulisemad.

Küsimus: Miks sa niipalju treenid?
Vastus: Palju on suhteline. Mõne jaoks on liiga palju juba 5 km jalutada eksole. Mina olen lapsepõlvest saati harjunud õues olema hommikust õhtuni ja kui seda ei saa, siis liigun ikka palju. Te arvate, et oioi panen jõuksis rämedalt trenni? Eksite. Teen kummilindiga oma eluigavaid harjutusi, sest muidu lihtsalt liigesed lupsavad pesast välja. Lihtne ju! Arvate, et 20-30 min 3x nädalas kerelihaseid on ka palju? Jälle eksite. Inimene vajab sellist numbrit (umbes), et säilitada kerelihased ja et kere süvalihased aitaks ikka lülisammast toetada, mitte vastupidi, et lülisammas toetab kere. Minu jaoks 10km joosta on suht nullilähedane treening, aga kui lõikudena teha, on see juba kvaliteettreening. Asi on kvaliteedis, mitte kvantiteedis. Jooksukilomeetreid ei tule kokku üldse väga palju ja trenni teen ma iga aastase koormustesti järgi, kus on peaaegu kõik numbrid ette näidatud. Oma südame teemade pärast ei hakka ma üldse riskimagi ületreeningu ja muude väärasjadega. Kõik, kes siin megalt mahtu kasvatavad võiks ikka mõelda, et tavaliselt arenetakse lõigutreeningutega ka hooaja keskel. Kasvõi korra paari nädala jooksul fartleki teha on juba areng.
Lisaks on see probleem, et minu süda ei armasta puhkust. Kõlab vabandusena? Kindlaks tehtud. Rütmihäired sagenevad puhkeperioodidel ja kuna mul on looduse poolt antud ülitugev vasak vats, siis parem arvab väga tihti, et tal pole vaja üldse midagi teha, nii et anaeroobset pean ma mahult vahel rohkem pressima..Peab ikka meelde tuletama talle, et ta on ka olemas :)
Nii, et kui koormustest näitab teile rohelist tuld, siis tehke niipalju kui Teile ette on näidatud. Mina jalutamise ajal olen nii madala pulsiga nagu magaksin ja alati venitan ka peale koeraga jalutamist. Aga kuidas on teiega..? Meeldetuletusena ütlen, et mahtu võib treenida niipalju kui süda lustib (ehk olla seal aeroobses/rasvapõletuses), aga anaeroobses ületreening on juba enda tapmine.

Küsimus: Miks Sul alati juhtub?
Vastus: See võib olla küsimärgiga ja ka mitte. Pidevalt juhtub mul asju liigeste ja kõõlustega, sest see sidekude on nii vahva asi, et kui see on õrnake, siis lihtsalt JUHTUBKI! Joostes on mul ülilihtne jalgu välja väänata/murda. Kõõlused lähevad kergelt põletikku ja liigesed tulevad ka kergelt välja. Seda enam on osa valusid põhjustatud liiga üle-või alapinges lihaste poolt, mille on omakorda põhjustanud sel hetkel kergelt nihkes olevad liigesed. Elan oma asjadega edasi, vahel siin heietan ka, aga muidu on kõik OK! Nagu arst ütleb, siis need on minu üks elu osa ja nagu ütlevad tavainimesed, et ju siis mul peab raudne tervis olema selle kõigega elamiseks.

Küsimus: Kas sind on ikka põhjalikult uuritud?
Vastus: No kas kedagi saab üldse põhjalikult uurida? Maailmas on triljonmiljonmustmiljon autoimmuun ja muud haigust, mis mul võib olla. Keegi ei tea, aga tasapisi ikka uuritakse. Ainuke asi mis viimati täiesti ulmeliselt läbi kontrolliti, oli mu süda, millega EMOsse sattusin. Tore, et pärast 26. aastat (tol hetkel) keegi selle ka lõpuks nüüd selgeks sai :D

Küsimus: Kas sul on selg nüüd korras (viidates minevikule)?
Vastus: Kindlasti ei ole korras, aga samas on peaaegu kõikidel seljaga probleeme. Pigem on probleem selles, kas keegi tahab võimelda, et olla parema elukvaliteediga või panna peoga tablette. Mind aitab (ei tee terveks) pilates. Ka siin paar aastat tagasi lõi selga veel hull valu ja jooksmisest võisin unistada, aga füsio aitas probleemi lahendamisele kaasa. Minu probleemiks olid liiga nõrgad kerelihased (ja nii on enamusel). Tänu nõrkadele kerelihastele hakkab ka lülisammas lõpuks vajuma või lülid lähevad nihkesse põhjustades kas närvivalusid või migreenihooge. Mind alati paneb imestama, et inimesed poevad oma diagnoosi taha ja on valmis enne "imetablette" närima, selle asemel, et kasvõi mingigi lahendus leida. Et kui füsioteraapia vms KOHE ei aita, siis jätan katki, sest polnud abi. Tavaliselt läheb aega ikka kuid kui mitte rohkem. Kannatust!

Küsimus: Millal sa maratoni jooksed jälle?
Vastus: Ei tea. Siis kui keha ja vaim valmis on. Hetkel elan selle nimel, et tervis korras oleks ja vahel kuskil saaksin võistelda/osaleda ka.

Küsimus: Miks sa jõukas käid? Lähed äkki liiga lihaseliseks ja siis on kole ju..
Vastus: Sellepärast, et tahan? Ja teiseks, et pean ka, aga õnneks mul pole selle vastu midagi :) Naised ei lähe lihaseliseks ilma mingite lisaaineteta :D Mõne jaoks on naine juba siis kole kui tal on õlg natuke laiem või sääremari on suuremaks läinud. Ma ikka mõtlen, et võibolla kadedus rohkem :D? Et FUIHH rõve on olla lihastes ju... No kui on siis on, minu arvates ei ole, aga see on minu arvamus :)

Küsimus: Miks sa jõusaalis nii vähe aega oled?
Vastus: Mul pole vaja pumbata end seal Miss Universumile või kuskile Kulturismimessile. Ma saan 20-30 minutiga kõik vajalikud asjad tehtud, ilma et läheksin suureks nagu arvatakse ja jälle kvaliteet üle kvantiteedi. Üliharva olen umbes tund aega. Paljud ütlevad, et on mitu tundi jõusaalis, aga ausalt ma näen neid seal ainult passimas..kas siis ennast või teisi.. Või siis vahitakse otseses mõttes niisama/oma telefonis.

Ohjah, eks kui tekib lisaküsimusi, siis vastan jälle.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar